مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

آنچه كه در اين مقاله مورد بررسي قرار مي‌دهيم بحث خيار رويت و تخلف از وصف مي‌باشد. هنگامي كه يك عقد منعقد مي‌شود ممكن است خياراتي در آن وجود داشته باشند كه فلسفه وجود آن‌ها رفع ضرر مي‌باشد. به عبارت ديگر آن‌ها به طور كامل احقاق حق مي‌كنند. مثلا در ماده ۴۱۰ قانون مدني اشاره شده است كه گاهي اوقات ممكن است شخصي مالي را بخرد بدون آن كه آن را مشاهده كرده باشد و تنها استناد كند به وصفي كه از آن مال شده است اما بعد از اين كه مال را مشاهده كرد متوجه مي‌شود كه آنچه كه وصف شده نسبت به آنچه كه تسليم شده تفاوت‌هاي بسياري دارد. آنچه كه بيان كرديم توضيحي از خيار تخلف از وصف بود. در ادامه به بررسي خيار رويت و تفاوت آن با خيار تخلف وصف و همچنين به بيان نكات اين دو خيار مي‌پردازيم. براي كسب اطلاع بيشتر در مورد خيارات قانوني كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

منبع : خيار تخلف وصف و رويت | تعريف – بررسي اوصاف و ويژگي‌هاي اين خيارات

 

خيار تخلف از وصف

همانطور كه در مقدمه اشاره شد ممكن است يك شخص تنها از طريق وصفي كه از يك مال انجام شده است اقدام به خريد آن مال بكند و بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه خريدار به هيچ وجه مالي كه از آن صحبت مي‌كنيم را مشاهده نكرده است و به وصفي كه نسبت به آن مال انجام شده است اعتماد كرده است. بعد از اينكه مال به او تسليم مي‌شود متوجه مي‌شود كه اوصافي كه از آن مال ذكر شده است در آن وجود ندارد.

به اين ترتيب از اين فقدان وصف متحمل ضرر و زيان شده است و براي اينكه احقاق حق انجام شود و ضرري كه به او وارد شده است رفع شود براي او خياري قرار داده شده كه بتواند عقد را فسخ كند. بايد توجه كنيم كه اين امكان وجود دارد كه خريدار پايبند به همان عقد بماند و از حق فسخ خود استفاده نكند.

در ماده ۴۱۲ قانون مدني بيان شده است كه اگر مشتري قسمتي از مبيع يا به عبارت ديگر بعض مبيع را مشاهده كرده باشد و قسمت و بعض ديگر آن را از روي توصيف خريداري كرده باشد و دقيقا همان قسمتي از روي توصيف خريداري شده مطابق وصف انجام شده نباشد در اين صورت مشتري اين اختيار را دارد كه يا تمام مبيع را رد كند و يا اينكه تمام آن را قبول كند. توجه كنيد كه مشتري نمي‌تواند مورد بيع را تجزيه كند به دليل اينكه در اين صورت تجزيه انجام شده موجب مي‌شود تا به بايع ضرر وارد شود.

خيار وصف خياري مشترك است

آنچه كه بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است كه خيار تخلف وصف هم براي بايع يعني فروشنده مي‌تواند قرار بگيرد و هم براي خريدار. پس مي‌توان نتيجه گرفت كه اين خيار از جمله خيارات مشترك مي‌باشد و مستند ما در بيان اين نكته ماده ۴۱۱ قانون مدني مي‌باشد.

تفاوت خيار تخلف وصف با خيار تخلف از شرط صفت

خيار تخلف وصف و خيار تخلف از شرط صفت مجزا هستند. خيار تخلف از شرط صفت تقسيم مي‌شود به سه گروه شرط فعل، شرط صفت و شرط نتيجه. به عبارت ديگر اين امكان وجود دارد كه يك صفت را در خصوص مبيع شرط كنيم و در صورتي كه از اين شرط تخلف شود خيار تخلف از شرط صفت ما محقق مي‌شود. اما در خصوص خيار تخلف وصف شرطي گذاشته نمي‌شود بلكه تنها مبيع مورد نظر ما وصف مي‌شود و بعد از اينكه به ما تسليم مي‌شود متوجه مي‌شويم كه در مبيع، وصف مورد نظر موجود نيست كه در چنين حالتي تخلف وصف محقق شده است.

خيار رويت

در ذيل خيار تخلف وصف خيار رويت مورد بررسي قرار مي‌گيرد. به عبارت ديگر اگر طرفين يك عقد به اعتبار رويتي كه سابقاً نسبت به يك مال داشته‌اند اقدام به خريد و فروش آن مال كنند و بعد از رويت و تسليم خريدار متوجه شود كه اوصافي كه سابقاً مورد رويت او قرار گرفته بوده است اكنون ديگر در مبيع وجود ندارد. در اين حالت او اختيار فسخ خواهد داشت بنابراين تفاوت اين دو خيار از اين قرار است كه در خيار تخلف وصف مبيع به توصيف خريداري شده است و در خيار رويت مبيع با اعتماد به رويت سابق خريداري شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص خيارات، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون خيارات پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : خيار تخلف وصف و رويت | تعريف – بررسي اوصاف و ويژگي‌هاي اين خيارات

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۲:۱۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی