مشاوره حقوقي
مشاوره حقوقي

تمام افرادي كه در ساختمان‌هاي مجاور خانه ما زندگي ‌‌مي‌كنند همسايگان ما هستند. همسايه‌ها نسبت به همديگر داراي حقوق و تكاليفي هستند كه ‌‌مي‌بايست رعايت شوند. براي مثال هيچ همسايه‌اي حق ندارد با انجام كاري باعث آزار و اذيت همسايه خود شود. در ادامه قصد داريم در مورد مزاحمت صداي همسايه و راهكار مقابله با آن توضيحات مفصلي را خدمتتان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : صداي همسايه مزاحم

 

 

پر سر و صدا بودن همسايه

همانطور كه در بالا گفته شد همه همسايه‌ها نسبت به يكديگر داراي تكاليفي هستند كه بايد به آن‌ها عمل نمايند. سرو صدا‌‌ كردن ‌‌مي‌تواند باعث آزار و اذيت ديگران شود و آن‌ها را برنجاند. طبق قانون هيچ همسايه‌اي حق ندارد در روز‌هاي تعطيل از ساعت ۱۲ به بعد و در روزهاي معمولي از ساعت ده به بعد به بهانه جشن ‌ايجاد سر و صدا كند و همسايه‌هاي ديگر را آزار دهد. طبق قانون هر همسايه‌اي كه با ايجاد سرو صدا‌هاي نامتعارف باعث آزار و اذيت همسايه‌هاي ديگر شود ‌‌مي‌توان عليه او در مراجع قضايي شكايت نمود. انواع سرو صدا به شرح زير ‌‌مي‌باشند:

  • سر و صداي متعارف:

سر و صداي متعارف به سرو صدايي گفته ‌‌مي‌شود كه در صورت وجود شما حق شكايت كردن از همسايه خود را نخواهيد داشت. براي مثال گريه نوزاد يك سروصداي متعارف است و چون به صورت عمدي ايجاد نمي‌شود امكان شكايت كردن نيز وجود ندارد.

  • سرو صداي نا‌متعارف:

سرو صداي نامتعارف به سرو صدايي گفته ‌‌مي‌شود كه به صورت عمدي ايجاد شود و در آن‌ صورت شما حق داريد از همسايه خود شكايت كنيد. براي مثال اگر همسايه شما در نيمه شب جشن و مهماني برپا كند و سرو صدا ايجاد كند شما را آزار داده و شما ‌‌مي‌توانيد نزد مراجع قضايي از او شكايت كنيد.

پنج راهكار مقابله با همسايه پر سر و صدا

براي مقابله با همسايه‌هاي پر سر و صدا راهكار‌هايي پيشنهاد مي‌گردد كه در زير پنج‌ نمونه را بيان نموده‌ايم:

  • اولين راهكار اين است كه با همسايه خود به صورت دوستانه و مسالمت آميز صحبت كنيد و از او بخواهيد كه ايجاد سر و صدا نكند.
  • اگر در راهكار اول موفق نشديد بهتر است از مدير ساختمان ‌بخواهيد كه جلسه‌اي بگذارد و همسايه آزار دهنده را با همسايه‌هاي معترض گرد هم جمع كند و همگي از همسايه آزار دهنده بخواهيد كه ديگر سر و صدايي ايجاد نكند.
  • راهكار سوم‌ اينگونه است كه همسايگان معترض به دفتر خدمات الكترونيك قضايي مراجعه كنند و اظهار نامه‌اي تهيه نمايند. همسايگان بايد در اظهار نامه بنويسند كه: آقا يا خانم…..شما با ايجاد سر و صدا باعث آزار همسايه‌ها شده‌ايد، از شما خواهشمنديم كه ديگر ايجاد سر و صدا نكنيد وگرنه در مرجع صالح قضايي از شما شكايت خواهيم كرد.
  • در راهكار چهارم ‌‌مي‌بايست با پليس ۱۱۰ تماس بگيريد. اگر ديديد همسايه در نيمه شب جشن برپا كرده است با پليس ۱۱۰ تماس بگيريد و از پليس بخواهيد كه به محل جشن برود و موضوع را بررسي كند.
  • اگر از هيچكدام از راهكار‌هاي بالا نتيجه نگرفتيد به شوراي حل اختلاف شهرتان مراجعه كنيد و در آنجا دادخواستي مبني بر دلايل اعتراضتان را تحويل دهيد. در اين راهكار شوراي حل اختلاف دو طرف را فرا خوانده و اختلاف را حل خواهد كرد.

سوالات متدوال

براي شكايت از همسايه پر سرو صدا ‌‌مي‌توان با ۱۱۰ تماس گرفت ؟

بله در اين مورد بهتر است در حين برپايي جشن يا مهماني همسايه با پليس ۱۱۰ تماس حاصل فرمائيد.

چرا نمي‌توان براي سرو صداي متعارف شكايت كرد ؟

زيرا سرو صداي متعارف به صورت عمدي و به قصد آزار ايجاد نمي‌شود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص راهكار مقابله با سر و صداي همسايه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون راهكار مقابله با سر و صداي همسايه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

منبع : صداي همسايه مزاحم


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: صداي همسايه مزاحم،
موضوع:
[ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۲۷:۴۷ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

در تمام كشور‌هاي دنيا يكي از ساز و كار‌هاي اصلي دولت براي ايجاد رفاه در سطح عمومي بيمه كردن افراد جامعه است. در كشور ايران نيز افراد مي‌توانند به صورت ماهيانه مبلغي را به تامين اجتماعي پرداخت كنند و در مقابل در زمان پيري و كهن سالي يا هنگام ناتواني مبلغي را به عنوان حقوق بازنشستگي دريافت نمايند. اما دريافت بازنشستگي مشروط به وجود شرايط تعيين شده از سوي سازمان تامين اجتماعي است. در اين مطلب شرايط بازنشستگي را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : شرايط بازنشستگي

 

 

ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: شرايط بازنشستگي،
موضوع:
[ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۲۳:۲۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

در تمام كشور‌هاي دنيا يكي از ساز و كار‌هاي اصلي دولت براي ايجاد رفاه در سطح عمومي بيمه كردن افراد جامعه است. در كشور ايران نيز افراد مي‌توانند به صورت ماهيانه مبلغي را به تامين اجتماعي پرداخت كنند و در مقابل در زمان پيري و كهن سالي يا هنگام ناتواني مبلغي را به عنوان حقوق بازنشستگي دريافت نمايند. اما دريافت بازنشستگي مشروط به وجود شرايط تعيين شده از سوي سازمان تامين اجتماعي است. در اين مطلب شرايط بازنشستگي را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : شرايط بازنشستگي

 

 

 

شرايط بازنشستگي

بر اساس ماده‌ 76 قانون تامين اجتماعي براي اينكه اشخاص بتوانند بازنشسته شوند دو شرط لازم است:

  1. داشتن شرط سني: يعني اينكه به سني كه در قانون تعيين شده برسند.
  2. پرداخت حق بيمه به مدت قانوني.

وجود هر دو شرط يا حتي يكي از آن‌ها براي بازنشسته شدن فرد كافي است. يعني اينكه يا به سني برسد كه در قانون گفته شده يا اينكه سال‌هايي كه در قانون مشخص شده حق بيمه پرداخت كرده باشد.

شرط سني براي بازنشستگي

در ماده‌ 76 قانون تامين اجتماعي سن بازنشستگي مشخص شده است. بر اين اساس آقايان با رسيدن به سن 60 سال و خانم‌ها با رسيدن به سن 55 سال بازنشسته مي‌شوند. البته افراد بايد حداقل 10 سال حق بيمه پرداخت كرده باشند تا بتوانند در اين سن بازنشسته شود. اين شرط سني با توجه به نوع شغل فرد و وضعيت جسماني او مي‌تواند تغيير كند.

مدت زمان پرداخت حق بيمه | شرايط بازنشستگي

در قانون تامين اجتماعي 10 سال حداقل و 35 سال حداكثر مدت زمان پرداخت بيمه است. آقايان با رسيدن به سن 50 سال و زنان با رسيدن به سن 45 سال بعد از پرداخت سي سال حق بيمه بازنشسته مي‌شوند.

محاسبه‌ حقوق بازنشستگي

هرگاه كه فرد شرايط لازم براي بازنشستگي را دارا باشد براساس سال‌هاي پرداخت حق بيمه به او حقوق مي‌دهند. در صورتي كه افراد سي سال حق بيمه داشته باشند بازنشستگي كامل را دريافت مي‌كند.

بر اساس ماده‌ 77 قانون تامين اجتماعي ميزان مستمري برابر است با يك سي‌ام متوسط مزد يا حقوق شخص بيمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بيمه.

سوالات متداول

شرايط بازنشستگي در ايران چيست ؟

دو شرط وجود دارد يكي رسيدن به سن بازنشستگي و ديگري پرداخت سال‌هاي قانوني حق بيمه كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

سن بازنشستگي در ايران چند سال است ؟

با توجه به نوع شغل و وضعيت شخص اين سن متغير است كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

فرمول محاسبه‌ ميزان حقوق بازنشستگي چيست ؟

يك سي‌ام متوسط × سنوات پرداخت حق بيمه كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص شرايط بازنشستگي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون شرايط بازنشستگي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

 

منبع : شرايط بازنشستگي

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: شرايط بازنشستگي،
موضوع:
[ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۰۷:۴۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

ورود و خروج از كشور از جمله مواردي است كه به سادگي صورت نمي‌گيرد و براي آن قوانين بسيار زيادي وضع گرديده است. افراد به دلايلي همچون انجام كار، گردش و تفريح از كشور خارج مي‌شوند. يكي از قوانيني كه براي خروج از كشور الزامي مي‌باشد دريافت پاسپورت است. در ادامه قصد داريم در مورد دريافت پاسپورت و مدارك مورد نياز آن توضيحات مفصلي را خدمتتان شرح دهيم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : مدارك پاسپورت

 

 

 

پاسپورت چيست‌ ؟

پاسپورت صورت كوچكي است كه در آن مشخصات فردي كه قرار است از كشور خارج‌ ‌شود ذكر گرديده است. پاسپورت به اين دليل كه افراد بتوانند از راه‌هاي مجاز و قانوني از كشور خارج ‌شوند صادر مي‌گردد. علاوه بر اين پاسپورت صلاحيت فرد را نيز براي خروج از كشور ثابت مي‌كند. برخي افراد مثل كساني كه بدهي‌هاي مالياتي دارند يا ممنوع الخروج هستند نمي‌تواند پاسپورت دريافت كنند و با اين حساب مي‌توان نتيجه گرفت كه هر فرد داراي پاسپورت صلاحيت‌هاي لازم را براي خروج ‌از كشور دارد.

مدارك مورد نياز براي دريافت پاسپورت

براي دريافت پاسپورت فرد متقاضي مي‌بايست مدارك شخصي خود را به پليس 10+ تحويل دهد تا اين مدارك در آنجا بررسي شده و براي او پاسپورت صادر گردد. مدارك مورد نياز براي پاسپورت به شرح زير مي‌باشند:

  • مدارك مختص خانم‌ها:
  1. اجازه محضري همسر در صورت تاهل زن.
  2. برگه فوتي يا شناسنامه شوهر در صورتي كه فوت كرده باشد.
  3. اجازه محضري پدر در صورتي كه خانم به سن قانوني نرسيده باشد.
  • مدارك مختص آقايان:
  1. ارائه اصل كارت پايان خدمت.
  2. ارائه گواهي معافيت از خدمت.
  3. ارائه موافقت نامه سازمان وظيفه عمومي.
  4. ارائه گواهي اشتغال به تحصيل.

نكته: توجه داشته باشيد كه افراد بالاي پنجاه سال نياز به ارائه كارت پايان خدمت يا گواهي معافيت نخواهند داشت.

  • مدارك مشترك ميان خانم‌ها و آقايان:
  1. اصل شناسنامه و كارت ملي.
  2. ارائه آخرين گذرنامه در صورت وجود آن.

قوانين مربوط به عكس پاسپورت براي خانم‌ها و آقايان | مدارك لازم

امروزه در خود پايگاه پليس به علاوه ده از شما عكسي مطابق با استانداردهاي اسلامي و قانوني گرفته مي‌شود. يعني مانند سابق نيازي به ارائه عكس سه در چهار و تحويل آن نداريد.

صدور پاسپورت چقدر زمان مي‌برد‌ ؟

برخي از افراد تصور مي‌كنند كه صدور پاسپورت ماه‌ها زمان مي‌برد كه در اين مورد بايد بگوييم در گذشته صدور پاسپورت به يك الي دو ماه زمان نياز داشت اما اكنون به محض ارائه مدارك به پليس ۱۰+ پاسپورت ظرف ده روز صادر مي‌شود.

سوالات متدوال

پاسپورت به چه دليل صادر مي‌شود‌ ؟

دليل اصلي صدور پاسپورت اثبات صلاحيت خروج از كشور براي شهروندان مي‌باشد.

صدور پاسپورت چقدر زمان مي‌برد‌ ؟

صدور پاسپورت حدود ده روز زمان خواهد برد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص مدا‌رك پاسپورت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون مدا‌رك پاسپورت پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

 

منبع : مدارك پاسپورت


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: مدارك پاسپورت،
موضوع:
[ ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۳۵:۱۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

امروزه خروج ‌از كشور و سفر به كشور‌هاي خارجي از تفريحات بسيار هيجان ‌انگيز براي افراد به شمار مي‌رود. اما طبق قانون همه افراد نمي‌توانند بدون در نظر گرفتن برخي شرايط قانوني از كشور خارج‌ شوند و به كشور‌هاي خارجي سفر كنند و اين كار نيز داراي قوانين خاص خود مي‌باشد. يكي از قوانين خروج از كشور اخذ پاسپورت مي‌باشد. در ادامه قصد داريم در اين مورد توضيحات مفصلي را خدمتتان ارائه نماييم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : پاسپورت

 

 

پاسپورت چيست‌‌ ؟

با توجه به توضيحاتي كه در بالا ‌گفته شد سوالي كه ممكن است در ذهن افراد پيش بيايد اين است كه پا‌سپورت چيست و چند نوع پا‌سپورت وجود دارد؟ كه در اين باره بايد بگوييم پا‌سپورت سندي است كه در آن مشخصات شخصي فرد درج شده و هر فرد براي اينكه بتواند از كشور به صورت قانوني خارج شود مي‌بايست پا‌سپورت دريافت كند. پا‌سپورت ايراني سه نوع مختلف دارد كه به شرح زير مي‌باشند:

  • پا‌سپورت ديپلماتيك:

اين نوع پا‌سپورت براي مقامات سياسي و دولتي صادر گشته و داراي ويژگي‌هاي خاصي مي‌باشد.

  • پا‌سپورت عادي يا توريستي:

اين نوع پا‌سپورت معمولا براي تمام افراد صادر مي‌شود و با آن مي‌توان به كشور‌هاي ديگر سفر نمود.

  • پا‌سپورت خدمت:

پا‌سپورت خدمت براي كاركنان و مامورين دولتي كه براي انجام كار و وظيفه‌شان از كشور خارج مي‌شوند صادر مي‌گردد.

شرايط دريافت پاسپورت

براي اينكه فرد بتواند هركدام از پا‌سپورت‌هاي ذكر شده در بالا را دريافت كند مي‌بايست شرايط زير را دارا باشد:

  • امروزه عكس روي پاسپو‌رت توسط پليس به علاوه ده گرفته مي‌شود. يعني در همان محل از شما عكس مي‌گيرند و براي پاسپو‌رت استفاده مي‌كنند.
  • عكس كودكان بالاي ۵ سال براي پا‌سپورت بايد باحجاب باشد اما عكس كودكان زير پنج سال نيازي به حجاب كامل ندارد و حتما مي‌بايست هردو گوش آن‌ها مشخص باشد.
  • سربازاني كه مي‌خواهند پا‌سپورت بگيرند مي‌بايست گواهي موافقت پادگاني كه در آن مشغول به خدمت هستند را ارائه نمايند.
  • افرادي كه بالاي پانزده سال سن دارند مي‌بايست حتما شناسنامه عكس دار خود را ارائه كنند اما افراد زير پانزده سال مي‌توانند گواهي اشتغال به تحصيل و يا دفتر بيمه خود را تحويل دهند.
  • افراد زير هجده سال كه هنوز به سن قانوني نرسيده‌اند مي‌بايست براي دريافت پا‌سپورت داراي رضايت ولي يا سرپرست خود باشند.
  • كودكان زير شش سال مي‌بايست براي دريافت پا‌سپورت خود حتما در پليس 10+ حضور پيدا كنند.
  • افرادي كه به هر دليلي توسط مراجع فضايي ممنوع الخروج شده‌اند نمي‌توانند براي دريافت پا‌سپورت اقدام كنند.
  • تمامي افرادي كه داراي بدهي‌هاي مالياتي هستند نمي‌توانند پا‌سپورت دريافت كنند.
  • افرادي كه در خارج از كشور داراي سوء پيشينه مي‌باشند حق دريافت پا‌سپورت را نخواهند داشت.

نحوه دريافت پاسپورت

براي دريافت هر يك از پاسپورت‌هاي ايراني مي‌بايست فرد شرايط ذكر شده در بالا را دارا باشد و سپس به پليس 10+ مراجعه كند. پس از مراجعه از او مدارك شخصي‌اش مانند شناسنامه، كارت ملي، كارت پايان خدمت، اجازه محضري همسر و… را طلب مي‌نمايند. پس از ارائه اين مدارك اگر فرد توسط پليس ۱۰+تاييد شود مي‌تواند هزينه صدور پا‌سپورت را واريز كند. پس از واريز اين هزينه طي مدت ده روز پا‌سپورت مورد نظرش صادر خواهد گرديد.

سوالات متدوال

چند نوع پا‌سپورت ايراني وجود دارد‌‌ ؟

به طور كلي سه نوع پا‌سپورت ايراني وجود دارد كه در متن مقاله به آن‌ها اشاره شده است.

افراد داراي بدهي‌هاي مالياتي مي‌توانند پا‌سپورت دريافت كنند‌‌ ؟

خير اين افراد قادر به اقدام براي صدور پا‌سپورت نخواهند بود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص پا‌سپورت، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون پا‌سپورت پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

 

منبع : پاسپورت


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: پاسپورت،
موضوع:
[ ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۳۲:۵۸ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

امروزه تمام قسمت‌هاي كشور به يك شهر، روستا يا دهستان تقسيم ‌بندي شده‌اند. در هركدام از اين‌ قسمت‌ها فردي انتخاب مي‌شود تا اداره امور آن منطقه را به عهده بگيرد. قسمت‌هاي تقسيم‌ شده در كشور در واقع به واسطه قانون تقسيمات كشوري به وجود آمده‌اند. در ادامه قصد داريم توضيحاتي را در اين خصوص در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : تقسيمات كشوري 

 

 

قانون تقسيمات كشوري ايران چيست‌ ؟

در سال ۱۳۶۲ قانوني با عنوان قانون تقسيما‌ت كشوري در ايران به تصويب رسيد كه در سال‌هاي بعد دچار تغييرات ديگري نيز شد و اكنون به واسطه همين قانون ايران به بخش‌هاي مختلفي مانند روستا، دهستان،‌‌ شهرستان و… تقسيم بندي شده است. طبق اين قانون‌‌ اداره امور هر بخش را به يك فرد محول مي‌كنند تا مديريت مسائل كشور براي دولت آسان‌تر بشود.

تقسيمات كشوري ايران كدامند‌ ؟

با توجه به سوالات بالا شايد برايتان سوال شود كه تقسيما‌ت كشوري ايران كدامند؟ كه در اين باره بايد بگوييم تقسيم بندي ايران شامل روستا، دهستان، شهر، بخش و استان مي‌شود كه در زير به شرح آن‌ها پرداخته‌ايم:

  • روستا

روستا مبدا تقسيما‌ت كشوري ايران مي‌باشد. به هر منطقه‌اي كه حداقل صد نفر و يا بيست خانوار در آن ‌به صورت متراكم ‌يا پراكنده زندگي كنند و همچنين نصف بيشتر اين جمعيت مشغول به كشاورزي، دامداري، صيد و… باشند روستا گفته مي‌شود. طبق قانون تقسيما‌ت كشوري اداره امور روستا به دهيار سپرده مي‌شود.

  • دهستان

دهستان نيز يكي از بخش‌هاي كشور مي‌باشد و در قانون تقسيما‌ت كشوري كوچك‌ترين قسمت به شمار مي‌رود. دهستان از به هم پيوستن چندين روستا با حداقل جمعيت صد نفر به وجود مي‌آيد. جمعيت دهستان به سه دسته تراكم زياد۸۰۰۰ نفر، تراكم كم۴۰۰۰ نفر و تراكم متوسط ۶۰۰۰ نفر تقسيم بندي شده است. لازم به ذكر است كه به علت تغييرات‌‌ در قانون دهستان از تقسيما‌ت كشوري حذف شده است.

  • شهر

شهر نيز يكي از قسمت‌هاي تقسيما‌ت كشوري به حساب مي‌آيد. به هر منطقه‌اي كه حداقل ده هزار نفر جمعيت داشته باشد و ساكنين آن بيشتر به مشاغلي مثل صنعت، تجارت،‌‌ كار اداري، كشاورزي و… فعاليت داشته باشند شهر گفته مي‌شود. شهر مركز مبادلات فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و… مي‌باشد.

  • بخش

بخش نيز يكي از واحد‌هاي تقسيما‌ت كشوري به شمار مي‌رود. بخش از به هم پيوستن چندين دهستان با حداقل جمعيت ۴ هزار نفر به وجود مي‌آيد. بخش از نظر جمعيت به دو دسته تراكم زياد ۳۰ هزار نفر و تراكم متوسط ۲۰ هزار نفر تقسيم ‌بندي مي‌شود. اما در برخي موارد حداقل جمعيت بخش به علت كم تراكم بودن و وجود نقاط دورافتاده و توسعه نيافته كاهش مي‌بايد و به حداقل ۱۲ هزار نفر هم مي‌رسد. نكته‌اي كه بسيار حائز اهميت است اين است كه اداره امور بخش به شخصي سپرده مي‌شود كه بخشدار نام دارد.

  • شهرستان

در ماده ۷ قانون تقسيما‌ت كشوري شهرستان نيز يكي از بخش‌هاي تقسيما‌ت كشوري به شمار مي‌رود. شهرستان در واقع از پيوستن چندين بخش به يكديگر به وجود خواهد آمد. جمعيت شهرستان به دو دسته تراكم بالا ۱۲۰۰۰۰ نفر و تراكم متوسط ۸۰۰۰۰ تقسيم مي‌شود. اداره امور شهرستان به عهده فرماندار خواهد بود. در برخي موارد ديده مي‌شود كه به علت كم تراكم بودن‌‌ و وجود نقاط توسعه نيافته جمعيت شهرستان به ۵۰۰۰۰ نفر كاهش مي‌بايد. البته شهرستان‌هايي كه داراي ۵۰۰۰۰ نفر جمعيت هستند مي‌بايست توسط مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسند.

  • استان

در قانون تقسيما‌ت كشوري استان به عنوان مهم‌ترين قسمت ذكر شده است. استان از پيوستن چندين شهرستان به يكديگر به وجود مي‌آيد و جمعيت آن نيز مي‌تواند تا ميليون‌ها نفر افزايش داشته باشد. اداره امور استان به عهده استاندار مي‌باشد كه توسط مقامات صلاحيت دار براي انجام اين امور انتخاب خواهد شد.

برخي قوانين مهم در رابطه با تقسيمات كشوري

در زير سه قانون مهم در رابطه با بخش‌هاي تقسيما‌ت كشوري بيان ‌شده است:

  • هر قسمت از كشور توسط يك فرد اداره مي‌شود و آن‌ فرد نيز مي‌بايست توسط دولت و مردم انتخاب گردد. براي مثال استان توسط استاندار اداره شده و استاندار نيز توسط مقامات صالح انتخاب مي‌شود.
  • قسمت‌هاي مختلف كشور كه با پيوستن به يكديگر بخش واحدي را به وجود مي‌آورند مي‌بايست از لحاظ اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و… يك قسمت يا واحد همگن را به وجود بياورند.
  • در برخي قسمت‌ها حداقل جمعيت از حد تعيين شده كمتر است و اين قسمت‌ها براي به رسميت شناخته شدن مي‌بايست حتما توسط مجلس شوراي اسلامي تاييد گردند.

سوالات متدوال

قانون تقسيما‌ت كشوري به چه دليل وضع گرديده است‌ ؟

قانون تقسيما‌ت كشوري به دليل آسان شدن اداره امور كشور توسط دولت وضع گرديده است.

اداره امور استان‌هاي كشور به عهده كيست‌ ؟

طبق قانون تقسيما‌ت كشوري اداره امور استان به عهده استاندار مي‌باشد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص قانون تقسيمات كشوري، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون قانون تقسيمات كشوري پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

منبع : تقسيمات كشوري 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: تقسيمات كشوري،
موضوع:
[ ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۳۰:۴۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

بر اساس يكي از نظريه‌‌‌‌‌هاي مطرح شده در مورد نظام‌هاي قضايي، عدالت بايد ديده شود تا به درستي اجرا گردد. از همين رو نظام قانوني ايران نيز در راستاي داشتن دادرسي عادلانه جلسات د‌ادگاه را علني برگزار ‌‌‌‌مي‌كند در ادامه اين مطلب به بررسي موضوع علني بودن جلسه دادگاه ‌‌‌‌مي‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع :  دادگاه علني

 

 

 

علني بودن جلسه دادگاه

بر اساس تبصره ماده 352 قانون آيين دادرسي كيفري منظور از علني بودن جلسه داد‌گاه‌‌‌‌، عدم ايجاد مانع براي حضور افراد در جلسه رسيدگي ‌‌‌‌مي‌باشد.

زماني كه اعلام ‌‌‌‌مي‌شود جلسه داد‌گاه علني است يعني به جز اصحاب دعوا مانند شاكي و متهم ساير افرادي كه حتي در پرونده نقشي ندارند مانند خبرنگاران ‌‌‌‌مي‌توانند در جلسه داد‌گاه حضور داشته باشند.

شرايط علني بودن جلسه دادرسي

در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اصل 165 ذكر شده است كه محاكمات علني انجام ‌‌‌‌مي‌شود و حضور افراد در آن مانعي ندارد مگر اينكه از نظر قانوني بايد دادگا‌ه را غير علني برگزار نمود.

در قانون آئين دادرسي كيفري نيز به اين موضوع پرداخته شده است‌‌‌‌. بر اساس ماده 352 اين قانون محاكمات بايد علني برگزار شود مگر در شرايط خاص. البته با توجه به ماده 355 اين قانون افراد زير 18 سال ‌‌‌‌نمي‌توانند در جلسه رسيدگي به عنوان تماشگر حضور داشته باشند مگر با حكم قانوني.

البته در رويه قضايي كنوني داد‌گاه‌‌‌‌‌ها به گونه‌‌‌‌اي هستند كه ظرفيت پذيرش عمو‌‌‌‌مي‌ را ندارند ولي در پرونده‌‌‌‌‌هاي مهم‌‌‌‌ و بزرگ كه علني رسيدگي ‌‌‌‌مي‌شوند امكان حضور خبرنگاران وجود دارد ولي ‌‌‌‌نمي‌توان از جلسه داد‌گاه عكس برداري نمود يا ضبط صدا كرد مگر با اجازه رئيس دا‌دگاه. قاضي ‌‌‌‌مي‌تواند اجازه دهد كه بخشي يا تمام جلسه ضبط و ثبت گردد.

موارد غير علني بودن جلسه دادگاه

با اينكه قانون گذار اعلام نموده كه جلسه دادگاه بايد علني برگزار گردد اما در مواردي هم اجازه داده نشده است كه دادگاه غير علني باشد. قطعا برخي از مواقع برگزاري جلسه دادگاه در حضور همه داراي معايب زيادي است از اين رو دادگاه اجازه برگزاري محكمه به صورت علني را نمي‌دهد. بر اساس ماده 352 قانون آيين دادرسي كيفري در موارد زير دادگاه غير علني است:

1/ امور خانوادگي و جرائمي كه منافي عفت و اخلاق عمومي است. به طور مثال مسائل مربوط به تجاوز جنسي.

2/ علني بودن دادگاه باعث اختلال در امنيت عمومي شود يا اينكه باعث تشويش و يا ضربه به احساسات مذهبي و قومي شود.

3/ در جرايم قابل گذشت در صورتي كه طرفين دعوا يا شاكي تقاضاي غير علني بودن محكمه را بدهند.

در صورت وجود يكي‌‌‌‌ از شرايط بالا دادگاه با اظهار عقيده دادستان قرار غير علني بودن محكمه را صادر مي‌كند.

انتشار محتويات محكمه علني

اين امكان وجود دارد كه تحت رعايت شرايط قانوني جريان محكمه عمومي شود. بر اساس ماده 353 قانون آئين دادرسي كيفري انتشار جريان رسيدگي و گزارش پرونده در صورتي كه نيازي به افشاي هويت افراد اصحاب دعوا يا موقعيت اداري و اجتماعي آنان نباشد در رسانه‌‌‌‌‌ها بلامانع است. اگر بر خلاف اين ماده عمل شود و اطلاعات هويتي و حكم محكوم به افشا گردد بر اساس بخش انتهايي ماده 355 جرم بوده و در حكم افترا است.

البته بيان جريان رسيدگي و حكم قطعي و نهايي به همراه اطلاعات محكوم‌به فقط در برخي از موارد امكان دارد به طوري كه در بسياري از پرونده‌‌‌‌‌هاي بزرگ‌‌‌‌ مانند مفاسد اقتصادي شاهد بيان اطلاعات كامل هويتي شخص و روند پرونده بوديم.

سوالات متداول

جلسات دادگاه چه زماني علني است ؟

اصل اين است كه جلسات دادگاه علني باشند مگر در مواردي كه قانون تعيين نموده است‌‌‌‌ كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

در چه صورت جلسه دادگاه غير علني برگزار ‌‌‌‌مي‌شود ؟

زماني كه از نظر قانوني برگزاري جلسه به شكل علني باعث اختلال در امنيت ‌‌‌‌مي‌شود كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

آيا ‌‌‌‌مي‌توان درخواست داد محكمه غير علني باشد ؟

بله‌‌‌‌. بر اساس قانون در جرائم قابل گذشت، اصحاب دعوا يا شاكي ‌‌‌‌مي‌توانند تقاضاي غير علني بودن مجاكمه را بنمايند كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد علني بودن جلسه دادگاه و شرايط آن ‌‌‌‌مي‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص جلسه علني دادگاه، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون جلسه علني دادگاه پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

 

منبع :  دادگاه علني

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: دادگاه علني،
موضوع:
[ ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۳۹:۵۳ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

همه ما در جامعه‌اي زندگي ‌مي‌كنيم به كه طور روزمره از برخي خدمات عمومي استفاده ‌مي‌كنيم. براي مثال همه ما فرزندانمان را به مدرسه ‌مي‌فرستيم و مسئولان مدرسه بدون اينكه از ما پولي بگيرند به فرزند تعليم داده و او را در ساعات مشخصي نگهداري ‌مي‌كنند كه در اين مورد ‌مي‌توان گفت‌‌‌ فرزند ما از خدمات عمومي استفاده كرده است. در ادامه قصد داريم در مورد اصول حاكم بر خدمات عمومي توضيحات مفصلي را خدمتتان ارائه نماييم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

 

منبع : خدمات عمومي

 

 

خدمات عمومي چيست‌ ؟

با توجه به توضيحات بالا شايد برايتان سوال شود كه ‌خد‌مات عمومي چيست كه در اين مورد بايد بگوييم ‌خد‌مات عمومي همانطور كه از نامش مشخص است به ‌خد‌ماتي گفته ‌مي‌شود كه در اختيار عموم قرار ‌مي‌گيرد. ‌خد‌مات عمومي توسط دولت به مردم ارائه ‌مي‌شود. براي مثال دولت بيمارستاني را ‌مي‌سازد و تاسيس ‌مي‌كند تا در اختيار عموم قرار گرفته و بيماران بتوانند براي درمان بيماري خود از آن استفاده كنند كه در اين مورد ‌مي‌توان گفت دولت با ساخت بيمارستان به مردم خدمت عمومي نموده است.

اصول حاكم بر خدمات عمومي

با وجود اينكه ‌خد‌مات عمومي توسط دولت به مردم ارائه ‌مي‌شوند اما قانونگذاران براي ارائه اين ‌خد‌مات اصولي را در نظر گرفته‌اند كه اين اصول به شرح زير ‌مي‌باشند:

  • اصل اول حاكم بر ‌خد‌مات عمومي اين است كه همه مردم ‌مي‌بايست به اندازه مساوي از اين ‌خد‌مات بهره مند گردند. براي مثال همه ‌مي‌توانند از برخي ‌خد‌مات درماني يا هر نوع ‌خد‌مات ديگري استفاده كنند و نبايد اين بهره مندي مختص شخص خاصي باشد. اما اگر دولت به گروه‌‌هاي زنان، سالمندان و معلولين ‌خد‌مات بيشتري ارائه كند مشكلي ندارد زيرا آن‌‌ها در اولويت هستند.
  • ‌خد‌مات عمومي ‌مي‌بايست به صورت دائمي و مستمر به مردم ارائه شوند‌. براي مثال كاركنان يك بيمارستان ‌مي‌بايست شبانه روزي كار كنند و نبايد از مستمر كار‌ كردن دست بكشند زيرا اين گونه ‌نمي‌توان گفت كه ‌خد‌مات عمومي به صورت مستمر به مردم ارائه شده است.
  • منافع مردم در ارائه ‌خد‌مات عمومي مهم‌تر از منافع شخصي يك فرد خاص ‌مي‌باشد و بايد به اين اصل نيز عمل شود. براي مثال اگر فردي خانه‌اي را به صورت غيرمجاز ساخته باشد كه براي منافع عمومي مردم خسارت به بار بياورد مامورين دولت آن خانه را تخريب خواهند كرد.

نكته مهم: اگر يكي از ادارات يا سازمان‌‌‌‌‌ها در ارائه ‌خد‌مات عمومي اصول آن ‌را رعايت نكند مردم ‌مي‌توانند از آن اداره درخواست خسارت كنند.

سوالات متدوال

‌خد‌مات عمومي چيست‌ ؟

‌خد‌مات عمومي به ‌خد‌ماتي گفته ‌مي‌شود كه براي همه مردم به يك اندازه ارائه ‌مي‌شوند و در واقع دولت اين ‌خد‌مات را ارائه ‌مي‌كند.

‌خد‌مات عمو‌مي بايد به چه صورت ارائه شوند‌ ؟

‌خد‌مات عمومي ‌مي‌بايست به اندازه مساوي ميان تمام مردم تخس شوند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص خدمات عمومي، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون خدمات عمومي پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

 

منبع : خدمات عمومي

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: خدمات عمومي،
موضوع:
[ ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۳۷:۴۴ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

ازدواج جوانان از جمله مسائل با اهميت در كشور محسوب مي‌شود و از آنجايي كه ازدواج يك امر مهم براي تحكيم بنيان‌هاي اجتماعيست انجام آن به جوانان نيز بسيار توصيه مي‌شود. يكي از مزايايي كه با ازدواج نصيب جوانان مي‌شود وا‌م ازدواج مي‌باشد. در ادامه قصد داريم ‌در مورد وام ازدواج و نحوه ثبت نام براي دريافت آن توضيحات مفيدي را در اختيارتان قرار دهيم، با ما همراه باشيد.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : وام ازدواج

 

 

وام ازدواج چيست ؟

همانطور كه در بالا گفته شد به جوانان بسيار توصيه مي‌شود كه ازدواج كنند و تشكيل خانواده بدهند. اما در برخي موارد ديده مي‌شود كه جوانان به دليل مشكلات اقتصادي خود نمي‌توانند ازدواج كنند و معمولا از تشكيل خانواده منصرف مي‌گردند. همين دليل باعث شده است كه دولت براي حل اين مشكل به جوانان وا‌م بدهد كه به آن وا‌م ازدواج گفته مي‌شود. قيمت وا‌م ازدواج در سال‌هاي اخير تغييرات زيادي داشته است و اكنون به هر فرد پنجاه ميليون تومان وا‌م ازدواج اهدا مي‌شود.

شرايط دريافت وام ازدواج چيست ؟

براي اينكه بتوان وا‌م ازدواج را دريافت نمود مي‌بايست داراي برخي شرايط بود و وا‌م ازدواج به سادگي در اختيار تمام زوجين قرار نمي‌گيرد. شرايط دريافت وا‌م ازدواج به شرح زير مي‌باشد:

  • فردي كه مي‌خواهد وا‌م ازدواج بگيرد مي‌بايست داراي تابعيت ايراني باشد.
  • به هر فرد ۵۰ ميليون تومان وا‌م ازدواج داده مي‌شود.
  • اتباع ايراني كه ساكن كشور‌هاي ديگر هستند نيز مي‌توانند با ارائه گواهي ازدواج خود به سفارت ايران وا‌م‌ ازدواج دريافت كنند.
  • متقاضيان مي‌بايست داراي كد ملي و كد پستي محل سكونت باشند.
  • به هر زوج ايراني فقط يك بار وا‌م ‌ازدواج تعلق مي‌گيرد.
  • اگر يك ايراني در ازدواج اول خود وا‌م ازدواج نگرفته باشد مي‌تواند اين وا‌م‌ را در ازدواج دومش اخذ نمايد.
  • اگر متقاضيان قبل از سال ۹۶ ازدواج نموده باشند و در صف دريافت اين نوع وا‌م ‌باشند به آن‌‌ها ۱۵ميليون تومان وا‌م داده مي‌شود.

مدارك مورد نياز براي دريافت وام ازدواج

براي دريافت وا‌م ‌ازدواج مي‌بايست متقاضي مدارك زير را تهيه نمايد:

  1. اصل و كپي شناسنامه ضامنين.
  2. اصل و كپي صفحات شناسنامه زوج و زوجه.
  3. اصل و كپي سند ازدواج.
  4. كد پستي ده رقمي ‌و آدرس دقيق محل سكونت زوج و زوجه.
  5. كپي و اصل كارت ملي زوج و زوجه.
  6. كپي و اصل كارت ملي ضامنين.

نحوه دريافت وام ازدواج

براي دريافت وا‌م ازدواج ابتدا مي‌بايست فرد متقاضي به سامانه ازدواج مراجعه نمايد و اطلاعات خود را در فرم مربوطه وارد كند. سپس سامانه براي او كد رهگيري ده رقمي ارسال مي‌كند كه فقط مختص به او مي‌باشد. سپس متقاضي مي‌بايست مراحل بعدي ثبت نام را نيز انجام دهد تا سامانه يك شعبه بانك ‌را براي او تعيين كند و پس از تعيين شعبه متقاضي بايد در زمان معين شده به آن شعبه مراجعه كند و وا‌م ‌خود را دريافت كند. چنانچه متقاضي در زمان معين شده به بانك مورد نظر مراجعه نكند مي‌بايست دوباره ثبت نام كند.

مدت بازپرداخت وام ازدواج

مدت زمان تعيين‌ شده براي بازگرداندن وا‌م ازدواج به دولت هفت سال مي‌باشد و طي اين مدت فرد دريافت كننده مي‌بايست تمام مبلغ وا‌م را به صورت قسطي به دولت بازگرداند. بهره و كارمزد وا‌م ازدواج براي زوجين چهار درصد است.

قوانين وام از‌دواج براي ايثارگران

  • ايثارگران مي‌توانند تا دو برابر افراد عادي وا‌م‌ ازدواج ‌دريافت كنند و هفت سال زمان دارند تا آن را بازگردانند.
  • اگر يك ايثارگر فوت نموده باشد بازماندگانش مي‌توانند وا‌م ازدواج دو برابر را دريافت كنند.
  • هر فرد ايثارگر تنها يك بار مي‌تواند وا‌م ازدواج دريافت كند.

سوالات متدوال

وا‌م ازدواج ‌به چه منظوري پرداخت مي‌شود ؟

وا‌م ازدواج براي حمايت اقتصادي از ازدواج جوانان به آن‌ها پرداخت مي‌شود.

ايثارگران نيز مي‌توانند وا‌م‌ ازدواج دريافت كنند ؟

بله ايثارگران مي‌توانند دو برابر افراد عادي وا‌م ازدواج دريافت كنند.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص وام ازدواج، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون وام ا‌زدواج پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

 

منبع : وام ازدواج


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: وام ازدواج،
موضوع:
[ ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۰۹:۳۵:۳۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]

حيات و جان انسان هم از نظر ديني و هم از نظر قانوني داراي حرمت و ارزش فراواني است و هيچ كس حق ندارد جان ديگري را بگيرد. زماني كه يك فرد جان فرد ديگري را مي‌‌گيرد قتل رخ داده است كه از نظر قانون جرم مي‌‌باشد و مجازات نيز دارد. ممكن است قتل صورت گرفته دلايل مختلفي داشته باشد يا اينكه قاتل با انگيزه‌‌ خاص خود مرتكب اين جرم شود از اين رو قتل داراي انواعي است. در اين مطلب به بررسي انواع قتل مي‌‌پردازيم.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد.

 

منبع : قتل

 

تعريف قتل

‌‌قتل در لغت به معناي ازاله‌‌ روح در بدن و از دست دادن زندگي است. در اصطلاح فقه ‌‌قتل به معناي اين است كه زندگي و حيات فردي توسط شخص ديگري از او گرفته شود‌‌‌. شخصي كه اين عمل را انجام مي‌‌دهد قاتل است‌‌‌. از نظر عرفي ‌‌قتل يعني يك فرد جان فرد ديگري را بگيرد و به زندگي ديگري پايان بدهد. ‌‌قتل داراي انواعي است.

انواع قتل

در قانون مجازات اسلامي كتاب سوم مربوط به قصاص به تعريف انواع جرم ‌‌قتل پرداخته است. بر اساس اينكه چگونه ‌‌قتل صورت گرفته و اينكه انگيزه و هدف قاتل از انجام اين كار چه بوده است مي‌‌توان ‌‌قتل را به سه دسته‌‌ زير تقسيم كنيم:

1/ ‌‌قتل عمد.

 2/ ‌‌قتل شبه عمد.

3/ ‌‌قتل خطاي محض.

قتل عمد و شرايط تحقق آن

زماني كه شخص با قصد و نيت قبلي جان ديگري را بگيرد ‌‌قتل عمد است. بر اساس ماده‌‌ 290 قانون مجازات اسلامي در موارد زير ‌‌قتل عمد است‌‌‌:

الف/ در صورتي كه شخص مرتكب قصد ورود آسيب و جنايت بر فردي معين يا‌‌‌ شخص و اشخاصي غير معين از يك جمع را داشته باشد‌‌‌ و در مرحله‌‌ اجرا هم همانطور كه مدنظر داشته جنايت يا نظير آن واقع شود ‌‌قتل عمد است. به طور مثال شخصي از قبل نقشه دارد تا آقاي الف را با چاقو بكشد‌‌‌ و در واقعيت هم به او چاقو مي‌‌زند اين ‌‌قتل عمد است.

ب/ هرگاه كه شخص عملي را انجام دهد كه نوعا كشنده مي‌باشد ‌‌قتل عمد است حتي اگر قصد انجام جنايت را نداشته ولي مي‌‌دانسته كه اين كار معمولا باعث كشته شدن فرد مي‌‌شود‌‌‌. به طور مثال آقاي الف قصد كشتن ندارد ولي با يك سنگ بزرگ و سنگين چندبار به سر آقاي ب مي‌‌زند اين جا ‌‌قتل عمد است.

پ/ هر گاه كه شخص قصد ارتكاب جنايت را نداشته باشد و كاري هم كه انجام مي‌‌دهد نوعا كشنده نيست ولي نسبت به آن شخص خاص باعث آسيب و جنايت مي‌‌شود ‌‌قتل عمد است. به طور مثال هل دادن به شوخي باعث مردن كسي نمي‌‌شود. اما آقاي الف در كنار يك پرتگاه آقاي ب را هل مي‌‌دهد و او كشته مي‌‌شود. اينجا هم از نظر قانون ‌‌قتل عمد است.

ت / هرگاه كه فرد قصد داشته باشد تا جنايتي را انجام دهد ولي قصد و نيت او در مورد شخص خاصي نيست مانند بمب گذاري اينجا هم ‌‌قتل عمد است.

عمل نوعا كشنده چيست ؟

از نظر حقوقي عملي كه عموما و در قالب موارد باعث مرگ مي‌‌شود اصطلاحا عمل نوعا كشنده گفته مي‌‌شود‌‌‌. اين عمل داراي دو نوع است:

1/ عملي كه براي همه نوعا كشنده است: يعني مهم نيست كه طرف مقابل چه كسي باشد اين اتفاق براي هر كسي بيفتد باعث مرگ او مي‌‌شود. به طور مثال ضربه با چوب به سر باعث مرگ است و فرقي ندارد كه چه كسي باشد.

در اين صورت مرتكب اگر اثبات كند كه نسبت به اين كه اين عمل نوعا كشنده است اطلاع نداشته عمل او غير عمد محسوب مي‌‌شود. يعني اين كه اصل بر اين است كه همه مي‌‌دانند ضربه زدن به سر شخصي باعث مرگ مي‌‌شود و اگر فرد مي‌‌گويد كه از اين موضوع اطلاع نداشته بايد او عدم آگاهي خود را ثابت كند.

2/ عملي كه براي همه كشنده نيست بلكه نسبت به يك شخص به دليل شرايط مكاني و زماني خاصي كه دارد يا به خاطر شرايط خاص و نامتعارفي كه دارد باعث مرگ او مي‌‌شود. شرايطي مانند پيري‌‌‌، ضعف و بيماري‌‌‌. به طور مثال ترساندن ديگري در حالت عادي باعث مرگ نمي‌‌شود. اما آقاي ب داراي بيماري قلبي است‌‌‌. اقاي الف در يك گوشه پنهان مي‌‌شود و با يك ماسك وحشتناك او را مي‌‌ترساند. آقاي ب سكته مي‌‌كند و مي‌‌ميرد.

در اينجا با توجه به اينكه اين عمل فقط براي شخص خاصي باعث كشنده و خطر مرگ دارد‌‌‌ اصل بر اين است كه قاتل اطلاعي از وضعيت خاص شخص مقابل ندارد و در صورتي اين ‌‌قتل عمدي محسوب مي‌‌شود كه اطلاع قاتل از وضعيت خاص فرد مثلا اطلاع از مشكل قلبي مقتول اثبات گردد.

جنايت شبه عمد

در قانون نيز موارد جنايت شبه عمد مشخص شده است از جمله موارد زير‌‌‌:

الف/ هرگاه كه شخص مرتكب قصد انجام عمل را داشته باشد ولي قصد اين را ندارد كه باعث ‌‌قتل ديگري شود در صورتي كه شامل موارد عمد نباشد شبه عمد است. به طور مثال معلم براي تربيت شاگرد خود را كتك مي‌‌زند ولي اين كار باعث فوت شاگرد مي‌شود‌‌‌. در اينجا ‌‌قتل شبه عمد است زيرا فرد قصد كشتن نداشته فقط قصد تربيت داشته ولي باعث ‌‌قتل مي‌‌شود.

ب/ هرگاه كه شخصي بخواهد جنايت را انجام دهد ولي فكر مي‌‌كند كه موضوع جنايت يك حيوان است و يا اينكه شخص مهدور الدمي‌‌ است كه خون او حلال است اما بعدا معلوم مي‌‌شود كه اشتباه كرده است در اين صورت ‌‌قتل شبه عمد است. به طور مثال فرد يك سياهي مي‌‌بيند و فكر مي‌‌كند كه يك حيوان است به آن شليك مي‌‌كند ولي وقتي نزديك مي‌‌شود مي‌‌بيند كه انسان بوده است.

پ/ به خاطر تقصير شخص‌‌‌، ديگري به ‌‌قتل مي‌‌رسد.

قتل خطاي محض

نوع سوم ‌‌قتل خطاي محض است كه بر اساس ماده‌‌ 292 قانون مجازات اسلامي موارد زير را شامل مي‌‌شود:

الف/ ‌‌قتل در حالت خواب‌‌‌، بيهوشي يا هر حالت ديگري كه فرد داراي هوشياري نباشد اتفاق بيفتد.

ب/ قاتل شخص صغير يا مجنون باشد.

پ/ وقتي كه فرد نه قصد كشتن ديگري را دارد و نه اينكه قصد دارد كاري كه باعث مرگ ديگري مي‌‌شود را انجام دهد‌‌‌. به طور مثال فرد به قصد شكار تير مي‌‌اندازد ولي به يك فرد تير مي‌‌خورد.

سوالات متداول

‌‌قتل چند نوع است ؟

‌‌قتل سه نوع دارد. عمد، شبه عمد و خطاي محض كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

‌‌قتل خطايي محض چيست ؟

زماني كه شخص نه قصد ارتكاب جنايت را دارد و نه اينكه قصد انجام فعل را دارد خطاي محض است كه در مطلب به تفصيل توضيح داده شده است.

براي دريافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقي در مورد انواع ‌‌قتل مي‌‌توانيد از خدمات مشاوره آنلاين و تلفني وكيل دات كام بهره ببريد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص قتل، به كانال تلگرام حقوقي وكيل دات كام مراجعه نماييد. كارشناسان مركز مشاوره حقوقي وكيل دات كام نيز آماده‌اند تا با ارائه خدماتي در زمينه مشاوره حقوقي تلفني وكيل دات كام به سوالات شما عزيزان پيرامون قتل پاسخ دهند.

 

براي دريافت مشاوره حقوقي مي توانيد با متخصصين و وكلاي با تجربه وكيل دات كام با شماره 02166419012 تماس بگيريد يا مي توانيد مقالات مجله حقوقي وكيل دات كام را مطالعه نماييد.

 

 

 

منبع : قتل


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: قتل،
موضوع:
[ ۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۵۷:۲۶ ] [ vakiel ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ][ ۶۰ ][ ۶۱ ][ ۶۲ ][ ۶۳ ][ ۶۴ ][ ۶۵ ][ ۶۶ ][ ۶۷ ][ ۶۸ ][ ۶۹ ][ ۷۰ ][ ۷۱ ][ ۷۲ ][ ۷۳ ][ ۷۴ ][ ۷۵ ][ ۷۶ ][ ۷۷ ][ ۷۸ ][ ۷۹ ][ ۸۰ ][ ۸۱ ][ ۸۲ ][ ۸۳ ][ ۸۴ ][ ۸۵ ][ ۸۶ ][ ۸۷ ][ ۸۸ ][ ۸۹ ][ ۹۰ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی